Завдання із родзинкою

Подвоєння букв
Вправа №1
Запишіть слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів В. Сухомлинського.
Вправа №2
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається подвоєння, у другу - не відбувається.
З вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю.
Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте народну мудрість.
Ненаголошені голосні е, и
Вправа №3
Запишіть слова у дві колонки: 1) з ненаголошеним е; 2) з ненаголошеним и.
Ет...кетка, д...сятий, еф...ктивний, нож...ці, кат...горія, ап...льсин, т...жневий, доб...реться.
Ключ. Підкресліть першу букву у кожному слові - прочитаєте назву одного з віршів І. Франка.
Вправа № 4
Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте ім'я та прізвище автора повісті ″Зачарована Десна″.
Вправа №5
Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву - прочитаєте народну мудрість.
Вправа №6
У ліву колонку випишіть слова з вставленою буквою е, у праву - з вставленою буквою и.
Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.
Ключ. У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського ″Треба тонко відчувати три речі:...″
Вправа № 7
Розташуйте слова у два стовпчики: в перший слова з ненаголошеним и, у другий - з ненаголошеним е.
В..ликий, муніц..пальний, ож..ледь, вер..ск, акт..віст, розд..рати, кр..ниця, чер..во, очищ..ння, опр..томніти, кош..ня.
Ключ. Прочитайте перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому - дізнаєтеся псевдонім відомої української поетеси Марії Олександрівни Вілінської.
Апостроф
Вправа №8
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, у праву - без нього.
В..єтнам, хутор..янин, об..єм, б..юст, б..є, лл..ється, Ілл..я, об..єкт, р..яно,  об..єднання, напам..ять, астрахан..ський, ув..язнений.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу літеру - отримаєте назву твору Б. Олійника.
Вправа №9
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, і праву - без нього.
Дит..ясла. духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як.
Ключ. Підкресліть у кожному слові або словосполученні передостанню букву - прочитаєте назву одного з творів Лесі Українки.
Вправа №10
Запишіть слова у дві колонки: 1) у яких вживається апостроф; 2) у яких не вживається апостроф.
Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.
Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте прислів'я.
Вправа № 11
Розташуйте слова у два стовпчики: в перший з апострофом, у другий без нього.
Інтерн..ю, ф..юзеляж, різьб..яр, верб..я, ад..юльтер, ад..ютант, н..юанс, к..ювет, нав..язливий, Омел..ян.
Ключ. Прочитавши перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому отримаєте ім'я та прізвище ″каменяра″ України, автора збірки ″З вершин і низин″, п'єси ″Украдене щастя″.
М'який знак
Вправа №12
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього.
Чіл..не, област.., р..ясно, різ..бяр, ад..ютант, нян..ка, духм..яний, асфал..т, арф..яр.
Ключ. Підкресливши першу літеру у словах, отримаєте назву твору М. Куліша.
Вправа №13
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього.
Різ..ба, парас..чин, дикан..ський, стан..мо, заховайс.., у куз..ні, прал..ня, гарнен..кий, тіт..ці, рибон..ки, брен..кати.
Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте назву одного з творів І. Франка.
Вправа №14
Запишіть дані слова у дві колонки: 1) у яких вживається м'який знак; 2) у яких не вживається м'який знак.
Улюбленец.., козац..кий, різ..бяр, адмірал..с..кий, їд..те, Н..ютон, аквалан..гіст.
Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте назву країни.
Вправа №15
Виписати слова у два стовпчики: 1) з м'яким знаком; 2) без нього.
Ковал..чук, щонаймен..ший, учител..ство, камін..чик, різ..бяр, сон..ця, медал..йон, чотир..ма, лял..ці, с..міх, бат..ківський.
Ключ. Підкресліть в першому стовпчику останню букву - прочитаєте ім'я героя твору Уласа Самчука ″Марія″.
Вправа № 16
Розташуйте слова у два стовпчики: в перший слова з м'яким знаком, а в другий - без нього.
Промін..чик, міл..йон, ос..овий, пун..акція, ател..є, дос..є, ус..мішка, Юрянс..к, кін..чик, різ..бяр, нян..чити, св..ято.
Ключ. Прочитайте другі букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому - дізнаєтеся назву літературно-публіцистичної пам'ятки кінця ХVІІ - початку ХІХ століття, в якій розповідається про події, що відбувалися в Україні від давнини до 1769 року.
Спрощення
Вправа № 17
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається спрощення, у другу - не відбувається.
Пристрас/ний, контрас/ний, хвас/нути, кількіс/ний, у доблес/ному, зап'яс/ний, знавіс/нілий. радіс/ний, у мас/ному.
Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву - прочитаєте словосполучення.
Правопис складних слів
Вправа №18
Запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться через дефіс; 2) які пишуться разом.
Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\призедент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.
Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.
Вправа №19
Записати прислівники у три стовпчики: 1) які пишуться окремо; 2) які пишуться через дефіс; 3) які пишуть разом.
Над\мір, на\певне, в\подовж, на\біс, на\вскоси, в\голос, що\дня, казна\де, на\захват, на\вкулачки, у\чотирьох, у\стократ, насам\перед, над\мір, з\гарячу, у\низ, у\ночі, стрім\голов.
Ключ. Підкресліть у кожному слові останню букву - прочитаєте першу частину прислів'я ″... які люблять твоїх ворогів".
Правопис складних іменників
Вправа №20
Запишіть іменники у дві колонки: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.
Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.
Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: ″Найдосконаліший мозок...″




Шостий клас

Завдання 1
З поданих слів випишіть тільки прикметники. 
Легкий, побілений, зварений, іскристий, засіяний, чистий, уважний, важко, всякий, високий, інший, кожний, низький, енергійний, пом’якшити, волелюбний, оранжевий, ласкавий, вивчений, високо, іржавий, дивний, самостійно, переварити, новий, іграшковий, засіяний, зважений, ігристий, найперший, заспівати, посолений, овочевий, прислухатися, чарівний, позеленілий, ідеальний.
Ключ:З перших букв кожного слова прочитаєте назву поезії Т. Шевченка періоду заслання.

Завдання 2
Запишіть прикметники в три колонки: I — якісні, II — відносні, III присвійні.
 Активний, спадковий, гусячий, малий, старий, страусячий, срібний, кисневий, доччин, Опанасів, великий, учбовий, кипарисовий, організований, кислий, античний, Оленчин, ананасний, машинний, унікальний, багатий, Денисів, Андріїв, Галчин.
 Ключ:З других букв кожного стовпчика прочитаєте назви відомих поем Тараса Шевченка.

Завдання 3
Випишіть тільки словосполучення, у яких прикметники мають присвійне значення.
 Галинчина книга, радісна усмішка, літній дощ, Антонів портфель, ясен місяць, старанний учень, дощова погода, мамина хустка, Андріїв зошит, ведмежа послуга, орлиний зір, заячий характер, Лідина вишиванка, лебедина вірність, золоті руки, Іванів син, вовчий апетит, лисяча натура, Ярославів підручник, собачий холод, відомий поет, золотий ланцюжок.
 Ключ:З перших букв прочитаєте назву поеми Т. Шеченка, у якій оспівано подвиги козаків.

Завдання 4
Випишіть тільки словосполучення, у яких прикметники вживаються з відносним значенням
Історичні процеси, бабусині окуляри, весняний день, сонячна посмішка, англійська мова, кисле яблуко, навчальний процес, тітчина коса, майстрові інструменти, перелітні птахи, плаксивий хлопець, іспанський танець, зручне крісло, дерев’яний стіл, грайливий вітерець, крейдяні гори, залізна воля, золоте серце, осінній ліс, срібний голос, вівсяне печиво, Шевченкові твори, апельсиновий сік, сталеві нерви.
 Ключ:З перших літер кожного слова прочитаєте назву поеми Т. Шевченка.

Завдання 5
Випишіть тільки прикметники вищого ступеня (проста форма). 
Сильніший, більш відомий, легший, найвищий, біленький, активніший, вужчий, дрібненький, синюватий, агресивніший, нижчий, найвродливіший, найбільш зручний, енергійніший, пильніший, синюватий, найменш відомий, огидніший, лагідніший, менш енергійний, якісніший, жовтіший, дрібнуватий, енергійніший, найнижчий, найбільш веселий.
Ключ:З перших літер прочитаєте другу частину вислову Т. Шевченка з вірша «До Основ’яненка»: «Смійся, лютий враже! Та не дуже, бо все гине…».



Завдання 6
Запишіть прикметники у дві колонки: I — ті, від яких не можна утворити ступені порівняння, II — ті, від кожного з яких творяться ступені порівняння.
Паперовий, активний, щасливий, реактивний, автомобільний, економний, мужній, обережний, вузенький, жовтий, емоційний, ймовірний, довгенький, солодкий, лагідний, український, апетитний, відомий, уважний.
 Ключ:З перших букв кожного рядка прочитаєте закінчення рядків з вірша «Думи мої…» «Там найдете щиру…».

Завдання 7
Випишіть прикметники у два стовпчики: I — прикметники, у яких просту форму вищого ступеня порівняння утворюють за допомогою суфікса -іш-, II — за допомогою суфікса -ш-, чергування приголосних чи зміни основи.
 Унікальний, дорогий, зелений, високий, азартний, товстий, влучний, хороший, солодкий, тихий, смачний, низький, близький, стислий, кислий, вузький, єхидний, швидкий, хитрий, легкий, дешевий, сміливий, рідкий, ясний, злий, чорний, малий, короткий, уважний, довгий, солоний, смішний, широкий, багатий, поганий, тяжкий.
 Ключ:З других букв першого стовпчика прочитаєте останні рядки відомого вірша Т. Шевченка.

Завдання 8
Запишіть прикметники у дві колонки: I — твердої групи, II — м’якої групи. 
Основні, малі, однорідні, околишні, могутні, кореневі, ближні, достатні, оксамитові, Охрімів, звичайні, ранні, минулі, ошатні, столітні, сніжні, зелені, сині, звичайні, кислі, зйомний.
 Ключ:З других букв кожного стовпчика прочитаєте назву відомого вірша Т. Шевченка.

Завдання 9
Випишіть тільки прикметники, у яких пишуть нн.
 Спасен..ий, деревян..ий, склян..ий, благословен..ий, ран..ій, ячмінь..ий, морквян..ий, жадан..ий, ряднин..ий, кровоспин..ий, корін..ий, лебедин..ий, буквен..ий, осін..ій, словозмін..ий, глинян..ий, капустян..ий, картин..ий, священ.. ий, гречан..ий, знамен..ий, лимон..ий.
Ключ:З других букв кожного слова прочитаєте назву відомої поезії Т. Шевченка.

Завдання 10
Запишіть складні прикметники у два стовпчики, знявши скісну риску: I — ті, що пишуть разом, II — ті, що пишуть через дефіс. 
Градо/небезпечний, здавально/приймальний, шести/кутний, дво/вуглекислий, мета/фізичний, сніжно/білий, південно/східний, кисло/солодкий, громадсько/політичний, сто/літровий, далеко/ глядний, пшенично/житній, осново/в’я зальний, дитячо/юнацький, оранжево/червоний, стерео/ фонічний, соціал/демократичний, жовто/гарячий, агро/промисловий, українсько/російський, сильний/ресильний, антибіо/стійкий, зерно/бобовий, яйце/мясний.
 Ключ:З других букв кожного рядка прочитаєте перші рядки відомої поеми Т. Шевченка.

Сьомий клас

Дієслово
Завдання 1*
Випишіть підряд у колонку всі форми дієслова в такому порядку, як вони названі в таблиці: 1) неозначена; 2) способові;  3) дієприкметники; 4) форми на -но, -то;
5) дієприслівники.
Торкнувшись, яснішати, навчений, бачено, елек­трифікований, їжджу, ілюстровано, експериментуючи, молотий, хочемо, ліплено, борючись, кликати, адресо­ваний, екскортуючи, явлено.
    Ключ. З перших букв повинно скластися закінчення вислову давньогрецького філософа Фалеса: „Про друзів слід пам'я­тати не тільки тоді, коли вони з тобою, а й тоді...“.

Завдання 2*
Запишіть дієслова в дві колонки:
1) доконаного виду;
2) недоконаного виду.
Здивуватися, зупинити, колихати, сховати, остері­гати, стримувати, торкнутися, звеселити, вражати, торкатися, унеможливити, світити, дихати, дістати.
  Ключ. З других букв кожного слова повинно скластися закінчення вислову В.Симоненка: „В океані рідного народу відкривай...!“.

Завдання 3 *
Дієслова випишіть у дві колонки:
1) з префіксами;
2) без префіксів.
Нишкнути, підкувати, заіржавіти, екзаменувати, метушитися, відновити, оцінити, агітувати, єднати, пояснити.
Ключ. З перших букв коренів повинно скластися закінчення вислову І. Світличного: „Шлях...“.

Завдання 4*
Усі дієслова на -ся (-сь), крім дивитися, належать до неперехідних. Подані дієслова запишіть у дві колонки: 1) з кінцевим -ся (неперехідні);  2) без кінцевого -ся (тут вони всі перехідні).
Учитимемо, зв'яжешся, осиплеться, купуючи, сте­режете, лякаються, скупчившись, уквітчавши, вихо­пився, зморитесь, бачить, зменшіть.
Ключ. З других букв кожного слова повинні скластися про­пущені два слова у прислів'ї: „Не ... вір“.

Завдання 5*
Подані дієслова запишіть у три колонки —з основою інфінітива:
1) на -а;  2) на -и, -і;  3) на приголосний.
Тріпотіти, тішити, змогти, вселяти, звучати, уда­рити, рокотати, побігти, знітитися, з'єднати, звести, в'їжджати, хотіти, випливти, з'їздити.
Ключ. З других букв повинні скластися пропущені три слова у вислові німецького філософа XVHI ст. Йоганна Гердера: „Хто не любить..., не заслуговує на ім'я людини“.

Завдання 6*
Дієслова запишіть підряд у колонку й біля кожного з них допишіть синонім з поданих нижче.
Ослабнути, хитатися, держати, куйовдити, обма­нути, юрмитися, спускатися, схуднути, вештатися, на­смілитися, скиглити.         
Синоніми: волочитися, зважитися, з'їжджати, змарніти, коливатися, кошлатити, нити, охляти, ошу­кати, товпитися, тримати.
Ключ. З других букв дописаних синонімів повинні скластися два пропущених слова у вислові російського письменника А. Чехова:  „Потрібно виховувати в собі смак до...“.

Завдання 7*
Подані дієслова запишіть у три  колонки: 
1) у дійсному способі;  2) у наказовому;  3) в умовному.
Встигнув би, клопочемося, зупинись, скажіть, сюр­кочуть, збагнула, пробачте, забудьмо, квітнуло б, з'їж­джай, діткнувся, стихне, пов'язала б, з'юрмилися б, вникніть, зустрінь, тьмяніють.
Ключ. З других букв кожного слова повинні скластися про­пущені три слова у вислові В.Сосюри: „Всім серцем...,— вічні ми будемо з нею“.

Завдання 8*
Подані дієслова запишіть у три колонки залежно від того, в якому часі вони вжиті: 1) теперішньому; 2) минуло­му; 3) майбутньому.
Озивається, стямився, вечоріє, забув, стихне, диву­ватимусь, смієшся, скористалася, клубочаться, змерх­не, шелестить, вернемося, кліпнув, смеркає, снити­меться, сюрчали, збагнула, хочете, підпадьомкатиме, заїжджав, дякуємо.
Ключ. З других букв повинно скластися шість недописаних слів у рядку з народної  пісні: „Чом, чом„.?“.

Завдання 9*
Подані дієслова поставте в 2-й особі однини наказо­вого способу й запишіть у дві колонки: 1) з м'яким знаком у кінці; 2) без м'якого знака.
Тратити, порадити, одрізати, зблизити, покликати, збільшити, кинути, привабити, повірити, удоскона­лити, розсунути, убезпечити, рушити, збути, приму­сити, вдарити, переважити, дозволити.    
Ключ. З других букв кожного слова повинно скластися прислів'я.  

Завдання 10*
Подані дієслова поставте в 2-й особі однини теперішнього або простого майбутнього часу і запишіть у дві колонки:
1) дієслова І дієвідміни;   2) дієслова П дієвідміни.
Одягнути, знаходити, бачити, волокти, оголосити, гримотіти, збороти, брязкотати, тішити, воркотати, змогти, стукотіти, реготіти.

Ключ. З других букв прочитаєте два пропущені слова з вислову
Т. Шевченка: „Раз… серце вік не прохолоне!“ .




Дієприкметник
Завдання 1*
Дієприкметники запишіть у дві колонки:
1) доконаного виду;  2)недоконаного виду.
Скривджений, думаючий, змальовуваний, прогнилий, вихований, охриплий, лежачий, знаючий, стис­нений, задубілий, міцніючий.
    Ключ. 3 других букв кожного слова повинно скластися закінчення вислову Л. Костенко: „І скаже світ: — Ти...“.
        
Завдання 2*
Дієприкметники запишіть у дві колонки:
1) пасивні; 2) активні.
Знемагаючий, заціпенілий, зсунутий, зчорнілий, побілений, гуркочучий, оживаючий, знайдений, киплячий,  знепритомнілий, оцінений,  переписаний,
діючий.
Ключ. З других букв кожного слова прочитаєте закінчення вислову
Т. Шевченка: „Не гріє...“.

Завдання 3*
Утворіть активні дієприкметники недоконаного виду й запишіть у дві колонки:
1) з суфіксом -уч (ий);  2) з суфіксом -ач (ий).  
Колоти, збільшувати, свистіти, джеркотіти, соко­тати, зв'язувати, сидіти, стояти, в'янути, узагальню­вати, скакати, стриміти, вірити, тихнути.
    Ключ. З других букв кожного слова повинно скластися закінчення вислову Ернеста Хемінгуея: „Кожний, хто хо­дить по землі, має свої...“.

Завдання 4*
Від поданих дієслів утворіть пасивні дієприкметники в називному відмінку чоловічого роду (я к и й ?) і запишіть у дві колонки:
1) з суфіксом -(а)н-;  2) з суфіксом -єн-.
Ознаменувати, оснастити, звабити, загальмувати, знервувати, попередити, об'їздити (коня), надумати, вша­нувати, позолотити, купувати, удосконалити, купити.
Ключ. З других букв кожного слова повинно скластися продовження слів гімну. „Душу й тіло ми положим...“.

Завдання 5**
Випишіть окремо в колонки:
1) прикметники; 2) дієприкметники.
Гнилий, незбагненний, здобутий, попереджений, ужитковий, збудований, прогнилий, здогадливий, кипучий, закипаючий.
Ключ. З других букв кожного слова має скластися закінчення вислову Д. Білоуса: „Переконатися пора: зробиш зло — ...“.

Завдання 6
Випишіть у колонки словосполучення:
1) спочатку ті, у яких не пишеться разом; 2) потім ті, у яких не пишеться окремо.        
Ніким (не) полагоджений тин, (не) змащений віз, поле (не) зоране, (не) зв'язаний добре сніп, (не) вироблений ще характер, (не) згасаюче вогнище, хата (не) накрита, (не) впольований звір, (не) висохлий досі рукав, (не) зроблений як слід, (не) доплетений тин, (не) закінчена робота, (не) скопані ще грядки.
Ключ. 3 останніх букв останніх слів прочитаєте два слова, пропущені у вислові Т. Шевченка: „У нас нема... … за собою“.

Завдання 7*
Дієприкметники випишіть у три колонки:
1) активні недоконаного виду;  2) активні доконаного виду;  3) пасивні.
Озвучений, стоячий, знеможений, озлиднілий, перекритий, заржавілий, палаючий, згаслий, вирос­лий, звільнений, підтриманий, зблідлий, ораний, на­грітий, зміцнюючий, замерзлий.
Ключ. З других букв прочитаєте другу частину вислову Д. Павличка: „Де воля родиться, …“.


Дієприслівник

Завдання 1*
Визначте вид поданих дієприслівників і випишіть їх у дві колонки:
1) дієприслівники недоконаного виду;  2) діє­прислівники доконаного виду.
Кличучи, встигнувши, допомігши, теревенячи, оклигавши, вживаючи, бачачи, зиркнувши, вразивши, очікуючи, дивлячись, замріявшись.
Ключ. З других букв прочитаєте два слова, пропущені у прислів'ї: „... , й ... іржею візьметься“.

Завдання 2*
Від поданих дієслів утворіть дієприслівники недоконаного виду і запишіть у дві колонки:
1) із суфіксом -учи (-ючи);  2) із суфіксом -ачи (-ячи).
Вносити, свистати, белькотіти, свистіти, іти, палах­котати, клекотати, лізти, ойкати, одужувати, місити, здоровити, волочити, туркотати, очікувати, смалити, ліпити, сипати.
Ключ. 3 других букв має скластися закінчення вислову
О. Підсухи (чотири слова): „Щастя — не знати спокою, …“.

Завдання 3*
Випишіть у дві колонки:
1) дієприкметники;  2) діє­прислівники.
Оснащуючи, кліпаючи, здобуваючі, допомагаючи, надихаючі, зволікаючи, кохаючи, увиразнюючі.
Ключ. З других букв повинен скластися початок прислів'я: „ ... — дотримай його“.

Завдання 4*
Утворіть дієприслівники й запишіть у три колонки:
1) дієприслівники недоконаного виду з суфіксом -учи (-ючи);
2) дієприслівники недоконаного виду з суфіксом -ачи (-ячи);
3) дієприслівники доконаного виду.
 Сприяти, згадати, мстити, порушити, різати, устиг­нути, оздоблювати, бачити, перенести, вникати, сміти­ти, пахнути, оббігти, ойкати, перемогти, волочити.
Ключ. З других букв, виписаних підряд, прочитаєте три слова з вислову
Г. Сковороди: „..., і ти пізнаєш світ“.


Правопис складних іменників

Вправа №20

Запишіть іменники у дві колонки: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.

Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.

Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: ″Найдосконаліший мозок...″

1 коментар: