Скарбничка уроків


Урок української мови на тему

«Прикметник. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу»

                                                           
Тема уроку. Прикметник. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Навчальна мета:  закріпити ,поглибити та узагальнити знання про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалити орфографічні навички.
Розвивальна мета:  розвивати усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвивати самостійне мислення.


Виховна мета:  дібраним дидактичним матеріалом виховувати любов до українського слова, творчості українських письменників
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
1) Вступне слово вчителя:
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чарує, збагачує мову.
Рада всіх вітати на нашому уроці. Сподіваюсь, що, як завжди, нам приємно буде працювати разом. Бажаю вам успіхів, цікавих відкриттів на уроці, гарного настрою. Візьмемо із собою на урок старанність, наполегливість і уважність.
ІI. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
    Вправа «Зроби комплімент»
-         Діти, скажіть, будь ласка, чи вам подобається чути приємні слова на свою адресу?
- Гарні є в житті моменти. Це, наприклад, компліменти. Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.
- Ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні.
Слово хлопцям. Скажіть комплімент нашим дівчатам
А тепер слово дівчатам…
"Малюнкове вітання".  (вчитель прикріплює на дошці смайл "Радість" і бажає всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.)
ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.
Епіграф :
Горда, ясна, огнистая мова
Ллється промінням річ та велична!
Л. Українка 
        
-  Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали у компліментах? (Прикметники)
Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,
Є у ній нові слова, є у ній й забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо
Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння й оповідання,
І пісні й загадки ваші, й власна ваша казка.
Тему нашого уроку запишіть , будь – ласка!


Отож, розгорніть ваші зошити і запишіть тему та епіграф нашого уроку
Протягом багатьох уроків ми з вами мандрували по великій країні, що зветься Прикметниковія і знаходиться на планеті Морфологія. А сьогодні ми маємо пройти кінцевий етап мандрівки. Час підвести підсумок, повторити, закріпити і систематизувати знання з теми „Прикметник”.
ІV. Виконання тренувальних вправ.
 Вдома ви мали повторити тему «Прикметник». Тому зараз ми перевіримо, як ви це зробили. Отож, пропоную вам позмагатися у бліц-турнірі.
1)    БЛІЦ-ТУРНІР:
1.     Скільки всього частин мови в українській мові ?( 10 ).
2.     До якої з них належить прикметник? ( до самостійних ).
3.     На що вказує прикметник? ( на ознаку предмета).
4.     На які питання відповідає прикметник? ( Який? Чий? ).
5.     Прикметники змінюються за ... ? ( Родами, числами, відмінками ).
6.     Яку частину мови треба знайти в реченні, щоб визначити рід, число, відмінок ( Іменник ).
7.     Назвіть розряди прикметників (Якісні, відносні, присвійні )
8.     Який розряд прикметників має ступінь порівняння (Якісні)
9.     За допомогою яких суфіксів твориться проста форма порівняння вищого ступеня. ( ш, іш )
10.   Яка синтаксична роль прикметника у реченні? ( Означення, присудок ).
2 Робота з лінгвістичним ключем.
Розподільний диктант.
Записати, розділивши на три колонки: якісні, відносні, присвійні.
Легенький, український, їжаковий, кременецький, Надіїн, енергійний, ризький, синявий, Катеринин, Андріїв, акварельний, яснесенький.
Виділіть суфікси. За допомогою яких утворюються прикметники? Як пишемо суфікси -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-?
Ключ. З перших літер утворіть слова.
Відповідь: Леся Українка.
-                -    Хто така Л. Українка?
-                -    Що ви про неї знаєте?
3) Робота в парах. Самостійно поширте поданий текст прикметниками та порівняйте свій варіант із оригіналом. Зробіть висновок про функції прикметників у мові.
І досі сниться: під горою
Між вербами та над водою
хаточка. Сидить
Неначе й досі дід
Коло хатиночки і бавить
та
Своє … внуча… (Т.Шевченко)
Оригінальний текст
І досі сниться: під горою
Між вербами та над водою
Біленька хаточка. Сидить
Неначе й досі сивий дід
Коло хатиночки і бавить
Хорошеє та кучеряве
Своє маленькеє внуча… (Т.Шевченко)
4) Самостійна робота
Переписати, від поданих у дужках прикметників утворити форми вищого та найвищого ступенів порівняння. Використані при творенні префікси та суфікси підкреслити.
Любов (сильний) смерті. У друга  вода (солодкий)  від вражого меду. Долі і (швидкий) конем не об’їдеш. Нащо (хороший) скарб, якщо в сім’ї лад?  І (великий) люди мали (малий) колиску. Перші кроки (тяжкий). Слабий та малий (старший) у хаті. Зі всіх скарбів (цінний) є молодість .
                                                                                        Народна творчість.
5) «Сміхопанорама»
Учень 6 класу писав твір про свій вихідний день. Ось що у нього вийшло: «Вчора я, повертаючись із кіна, вирішив зайти до кафа. Йти було далеченько. Таксів по шосі не зустрів. Нарешті дійшов. У фойя мене зустрів офіціант. Він показав мені меня. Я хотів замовити пюра, але його не було, а рага я їсти не схотів. Я замовив десерт: сік із манга і ківи та пачку ескіма. Додому купив дража. Ось так я вчора відпочив».
-                     Діти, що вас розсмішило у цьому творі? Яких правил не знав учень, коли писав твір? Виправте усно помилки у творі.
6) Зупинка «Поетична хвилинка»
Презентація відокліпу  «Зоряне небо». Вчитель читає вірш у музичному супроводі.
Прочитати вірш, назвати прикметники, що вживаються в вірші, яка  їх роль? Зробити морфологічний розбір  прикметника
Леся Українка

«Ви щасливі, пречистії зорі».

Ви щасливі, пречистії зорі,

ваші промені — ваша розмова;

якби я ваші промені мала,

я б ніколи не мовила слова.



Ви щасливі, високії зорі,

все на світі вам видко звисока;
якби я так високо стояла,
хай була б я весь вік одинока.

Ви щасливі, холоднії зорі,
ясні, тверді, неначе з кришталю;
якби я була зіркою в небі,
я б не знала ні туги, ні жалю.


7) Робота в групах «Рекламний вісник»
- Діти, ви всі добре знаєте, що в наш час жодна телевізійна програма не обходиться без реклами. На столі у вас знаходяться шкільні прилади: ручки, олівці, зошити, книги. Використовуючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння, зробіть рекламу будь-якого предмету. Працюємо в групах.
8) Гра «Загадки із кошика»
Скласти і записати загадки про овочі та фрукти, використавши прикметники.
V. Підсумок уроку.
     1) Рефлексія
-                     Чого ви сьогодні навчилися на уроці?
-                      Про що ви хотіли б дізнатися більше?
-                     Які, можливо, запитання у вас виникли з даної теми?
-                     Що сьогодні на уроці  для вас було важко?
-                     Як ви будете використовувати те, що вивчили?
2) Заключне слово вчителя:
Скоро пролуна дзвінок,
Закінчиться наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі!
VІ. Домашнє завдання
Всім учням:
1.      Випереджальні завдання: знайти і записати прислів’я, приказки, загадки з числівниками.
2.     За малюнком записати 10 складних прикметників та пояснити їх правопис.
Додатково:
Скласти лінгвістичну казку «Якби з мови зникли прикметники»






«Прислівник»

Тема: Тренувальні вправи з теми «Прислівник»

Мета: Узагальнити й систематизувати знання семикласників з розділу «Прислівник, його вживання і правопис», сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати орфографічні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостій­но розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати тощо; за до­помогою мовленнєво-комунікативного дидактичного мате­ріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини, виховувати у школярів шанобливе ставлення до УНТ та оберегів українського народу.

Тип уроку: Урок узагальнення й систематизації вивченого.

Обладнання: підручник, картки, індивідуальні завдання, музичний супровід («Пісня про рушник», «Два кольори»).

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Оголошення епіграфа уроку.

Рушник це дзеркало,
в якому споконвіку
відображується життя
 і душа народу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Бесіда з учнями:
-         Яка частина мови називається прислівником?
-         Чим відрізняється прислівник від інших самостійних частин мови?
-         Яка синтаксична роль прислівника в реченні?

 2. Вибірковий диктант (виписати прислівники, визначити розряд за значенням )
    Український рушник пройшов крізь віки і нині симво­лізує чистоту почуттів. Він щедро простеле­ний близьким і далеким друзям, гостям.
    Рушники дбайливо оберігали, ними, хизувалися — гостям і су­сідам неодмінно показували посаг, виготовлений дівчиною на виданні. «Дати рушники» — традиційно означало зго­дитися на шлюб.
    Найбільше обрядових сюжетів, пов'язаних із рушником, збереглося у весільному церемоніалі.
    Завжди рушники подавали і брали, коли йшли у свати, пов'я­зували молодих, прикрашали гільце на дівич-вечорі, на рушничок ставали.
    Віддавна рослинний візерунок розташовували вертикально. Часто під візерунком була горизон­тальна смуга вздовж тканини.
    На Поділлі здавна використовувалися рушники з малюнками жіночих фігурок, пташок, тварин. Малюнок укладався смугами, які йшли паралельно, го­ризонтально.
    Вишиванням в Україні займалися виключно жінки.  Кожна  дівчина повинна була мати багато різних вишиванок.

3.     Запишіть українські народні вислови. Визначте ступені порівняння прислівників та способи їх творення.
Більше вір своїм очам, ніж чужим речам. Хто вужче снує, той мало має. Краще з розумним загубити, ніж з дурним знайти. Лінь – гірше хвороби.

4.     Розподільний диктант.
Хиб...о, недав...о, стара...о, спросо...я, незборе...о, беззмі...о, безупи...о, задума...о, відмі…о,  впевне...о, негада...о, беззако...о, щохвили...о, залюбле...о, попідвіко...ю, несказа...о, опута...о, погоди...о, силь...о, навма...я.

Вставлено нн
Вставлено н



Підкресліть у виписаних словах четверту від початку букву і прочитаєте ірландське прислів'я. (Розум з віком набувають)

5.  Робота в парах:

1.     Доберіть прислівники, які б пояснювали фразеологізми. З двома фразеологізмами складіть речення.

І - ряд
Легко на душі – радісно
Іти напролом – рішуче
Твердо стояти на ногах – впевнено
Не близький світ – далеко
     ІІ - ряд
Говорити на вітер – марно
Як грім з ясного неба – несподівано
Голці ніде впасти – тісно
Від щирого серця – палко
     ІІІ – ряд
Не раз і не двічі – часто, багаторазово
Дивитися звисока – зверхньо
Косо і криво – як-небудь
Як на дріжджах – швидко
  6.  Напишіть твір – мініатюру на тему: «Рушник – оберіг українського народу», використовуючи прислівники:
Навіки, споконвіку, з діда-прадіда, безмежно, дотепер, назавжди, велично, святково, дбайливо, залюбки, гостинно, радісно, старанно, несказанно.

Звучить: «Пісня про рушник», «Два кольори»

 7. Визначте рядок, у якому допущено помилку в правописі прислівників.
 1. Обіруч, по-моєму, позавчора, уголос;
 2. Навкруги, ніколи, казна-коли, десь-то;
 3. По моєму, по зимовому, будь де,  хтозна коли;
 4. Влітку, надворі, уперше, надвоє;
 5. Повсякчас, мимоволі, наскрізь, позавчора.

* На 8-12 б.
1   Праворуч, пліч-о-пліч, рік у рік, зверху, по-нашому;
2   По двоє, вдвічі, удвох,  на щастя, по-друге;
3   Нашвидкуруч, коли-не-коли, безвісти, без жалю, старанно;
4   Віч-на-віч, у стократ, заочі, абияк, ніколи;
5   Вкупі, до вподоби, безладу, допізна, щодня.

 8. Підберіть потрібні за змістом прислівники і запишіть їх у фігуру
1.  Бережись козла_____________, коня ззаду, а лихого чоловіка з усіх боків.
2.  Близький сусід______________від далекого брата.
3.  Щастя_____________покидає, а надія - ніколи.
4. ____________біда, лише там добре, де нас нема.
5.  Око бачить__________, а розум ще далі.
6.  Чи пан, чи пропав -_____________ не вмирати.
7.  Не кайся рано встати, а кайся____________спати.
8.  ________________ всі коти чорні.
9.  Готуй літом сани, а _______________ воза.
10._____________стеле, та твердо спати.


9. Слуховий диктант.
Дивлюся мовчки на рушник, 
Що мати вишивала,      
І чую: гуси зняли крик,         
І гарно так зозуля закувала.  
Знов чорнобривці зацвіли,      
Запахла рута-м'ята,
Всміхнулась радо мати.     
І біль із серця раптом зник,
Так тепло-тепло стало...
Цілую мовчки той рушник,
Що мати вишивала...
ІV. Підсумок уроку:
V. Домашнє завдання:
Вправа 253, ст.. 135
*Вправа 254, ст. 136.
Підготуватися до т/о 


Немає коментарів:

Дописати коментар